1. august 2014

Albir Garden Resort

Jeg bodde 24 døgn på dette leilighetshotellet i Albir, i mars/april 2014.

Det var flest norske gjester på anlegget da jeg var der, men også svenske, finske, engelske og spanske gjester. Spesielt i helgene var det mange spanske familier her.


Det er et stort anlegg, med hele 390 leiligheter/rom fordelt på 12 bygninger.  Anlegget var nytt i 1992, men renovert i 2007.  Fra flyplassen i Alicante til Albir Garden er det ca 62 km.

Albir Garden Resort har en fin beliggenhet i utkanten av Albir sentrum.  Ca 1,2 km til stranden.
Kort vei til toget som går strekningen Alicante - Denia.


Buss til Benidorm og Altea stopper ved Albir Garden og går stort sett hvert 15.minutt hele dagen. Rett over gaten ligger matvarebutikken Mendoza (som beskrives lenger ned i blogginnlegget), den kjente matvarekjeden Mercadona ligger et kun et kvartal unna og markedsplassen (søndagsmarked) er heller ikke langt unna. Se bilde over og under her.


Albir Gardens egen brosjyre.


Jeg bestilte via booking.com. Det var så billig at jeg var spent på hva som ville møte meg! Man kan ikke vente seg all verdens luksus for €527/NOK4.300 for 3 uker! Kanskje fikk jeg et lite "bøttekott"? Bestemte meg imidlertid for å slå til og heller kjøpe meg opp om jeg ikke ble fornøyd med boligen jeg fukk tildelt. Men jeg ble godt fornøyd, for jeg hadde selvfølgelig ikke ventet noe luksus til denne prisen. Ikke trenger jeg luksus når jeg ferierer heller.

Leiligheten jeg fikk tildelt var i bygning K, leilighet nr 202 i oppgang 1. Enkel standard, men helt OK leilighet. Friske farger på innredning og tekstiler. Aircondition/varmepumpe. Stue med sovesofa, spiseplass, Satelitt-TV (inkludert NRK og TV2) og balkong. Enkelt utstyrt kjøkken med 2 kokeplater, micro og lite kjøleskap. Soverom med garderobeskap og bad med badekar. Aldri mangel på varmt vann i kranene. Magnetkort til ytterdør og dør til leilighet.

Rengjøring og skifting av sengetøy/håndduker hver 3.dag er standard på Albir Garden. Litt unødvendig å skifte sengetøy hver 3.dag om vinteren, så jeg ga beskjed til "hushjelpen" min at det var nok ukentlig. Rene hvite håndduker og rengjøring hver 3.dag satte jeg imidlertid stor pris på.


Selv om jeg var fornøyd med leiligheten, var jeg ikke fullt så fornøyd med beliggenheten. Jeg elsker å sitte på balkongen, men der min leilighet lå var det sol kun 30 minutt pr dag. Selv med flott utsikt til en vakker hage med både appelsiner og mandeltre, mistrivdes jeg. Ettersom solen aldri kom inn i leiligheten, var det en råkald fornøyelse å være der. Leiligheten lå i 2.etasje, midt i det største bildet.


Etter gjentatte forespørsler i resepsjonen, fikk jeg etter 1 uke bytte leilighet. Jeg ville gjerne ha leilighet i hovedbygningen (der resepsjonen er), men disse leilighetene er reservert langtidsferierende og bevegelseshemmede. Det er nemlig kun i resepsjonsbygningen det finnes heis. Jeg hadde gått mange turer på området og fulgt med hvor det var sol, så andrevalgene mine var bygning A, B eller I. Bygning A hadde kun timeshare og I var kun hotellrom, for de som hadde hel- eller halvpensjon. Så jeg var godt fornøyd den dagen jeg fikk flytte til bygning B. Her "tronet" jeg på toppen av bygningen i 17 døgn og storkoset meg. Utvidet faktisk oppholdet med 3 døgn.


Leilighet B-308 var enda enklere utstyrt, men med dusj i stedet for badekar. Det synes jeg faktisk var et pluss. Når jeg sier enkelt utstyrt, mener jeg ikke bare enkelt kjøkkenutstyr! Her var det kun taklamper på alle rom, med dagslyspærer. Lite koselig! B-308 hadde fransk balkong på stua og balkong utenfor soverommet. Både seng og sofa var behagelig, så det var også et pluss. 3 stoler og bord på balkongen.


Å flytte til denne leiligheten var som å komme til en annen verden! Fra senga så jeg solen stige opp i øst. Jeg er egentlig et B-menneske, men her nøt jeg å bli vekket av solen ca kl 07:30. Jeg hadde ikke gjenboere på de 17 dagene jeg bodde på B-308, så gardinene ble ikke rørt på soverommet. Kunne ikke gå glipp av dette synet:


Ca kl 08:30 sto jeg opp, tok yoghurtfrokost på balkongen og så området våkne til liv.


Her er utsikten fra balkongen min på B-308. Jeg hadde sol på balkongen fra soloppgang til ca kl 14:00.

Nok om leilighetene og over til selve anlegget på Albir Garden Resort.

På dette anlegget bor det alltid mye idrettsfolk; syklister, fotball- og håndballag. Treningsmulighetene er bra i dette området. Utenfor resepsjonen ble bordtennisbordene flittig brukt på ettermiddag/kveld. Stor parkeringsplass med gratis parkering. Motorsyklister og vanlige syklister kan etter avtale ta syklene inn på anlegget via egen port. For gjester med leiebil er ikke parkering noe problem ved hotellet.

I området rundt Albir Garden Resort finnes et godt utvalg av butikker, restauranter/barer og frisører. Supermarkedet Mendoza har flotte ferskvaredisker og en vinavdeling som er dobbelt så stort som polet i hjemkommunen min. Mendoza ligger rett over gaten og har åpent alle dager, søndag 10-14. Ved siden av Mendoza ligger KL Bakery som har ferske brød hver dag. De har gode brød (også grove), bruker ikke frossen deig eller konserveringsmidler. Supermarked Mercadona er heller ikke langt unna.  Engelsk omtale av supermarkeder i Albir finner du her.

Buss nr 10 stopper rett utenfor resepsjonen på Albir Garden. Denne går hvert kvarter til Benidorm og Altea som "ringbuss".  Her er også taxiholdeplass.  1,2 km til strandpromenaden i Albir, ca 3 km til sentrum av Alfaz del Pi og knappe 5 km til gamlebyen i Altea.

Resepsjonsbygningen på Albir Garden er stor og luftig. Alle som jobbet i resepsjonen var vennlige og snakket godt engelsk. Ved resepsjonen finnes postkasse (Correos), minibank, internett og spill. Safe kostet ca €10 pr uke + et depositum på €10 som ble refundert ved levering av nøkkel. Boksanlegget stenges med dører og er ikke tilgjengelig fra 22:00 til 08:00.  Gratis WIFI i og utenfor baren, mot passord i resepsjonen. WIFI i leiligheten for €1 pr time eller €5 pr døgn. Jeg brukte stort sett WIFI ved baren, men det var ustabilt. I underetasjen er det vaskemaskiner som kan brukes. Henvendelse i resepsjonen.
 

I resepsjonen jobber en norsk mann, som de langtidsferierende norske pensjonistene var blitt veldig glad i. Tror det var 20-30 norske pensjonister på Albir Garden da jeg var det. Alle godt voksne pensjonister og da mener jeg langt opp i 80-årene. Den eldste jeg snakket med var ei dame fra Oslo på 98! Frisk i hodet og hadde vært her hver vinter i over 20 år. For de som er bevegelseshemmet er dette stedet ideelt. Mange stier på området som de triller sine rullatorer rundt på flere ganger om dagen. Uten å være redd for isholke om vinteren!

Uteområdene på Albir Garden Resort er velstelt og flott beplantet. Kan godt forstå at det er godt for de eldre å rusle rundt her. Her er også lekeplass for barna, område for volleyball og tennisbane.


Albir Garden har to store basseng, et barnebasseng og et boblebad.  Det aller største bassenget ble renovert under oppholdet mitt. Bassengene er oppvarmet fra oktober til april.


Baren på Albir Garden synes jeg var koselig enkelte kvelder. De kveldene det var mye folk og høy musikk, ble det for mye bråk for denne dama.  Etter min mening et lite koselig lokale, men det var mange som likte seg her.


Her var det underholdning hver eneste kveld, en type underholdning som spesielt de engelske gjestene likte godt. Jeg må innrømme at jeg kunne styre min begeistring for Teresa og Fernando...
Papegøyeshow og Elvisimitasjoner har jeg også sett nok av!


I spisesalen serveres frokost, lunsj og middag som buffet. Jeg var innom en kveld for å spise, men det ble med denne ene kvelden. Ikke fordi maten var dårlig, men fordi lokalene var støyende. Det var godt utvalg på buffeten, maten smakte og billig var det også.


Et stort utvalg i varme og kalde retter.  Variasjon fra dag til dag, denne menyen er fra en onsdag.


Jeg går ut fra at menyen her på Albir Garden er lagt opp som på mange andre hotell; de repeterer ukemenyer og man blir matlei etter 2 uker. Jeg spiste der en torsdag kveld og var godt fornøyd med utvalget.  Det var ikke enkelt å ta bilder, for jeg prøve å unngå fotografering av folk jeg ikke kjenner. Spesielt måltidsbilder. Når jeg skal legge ut bilder på bloggen, kan jeg jo ikke be om tillatelse siden alle er fremmede for meg. Tidligere retusjerte jeg ansiktene til det ugjenkjennelige, men nå prøver jeg heller å få minst mulig ukjente mennesker med på slike bilder.




Selv om det var godt utvalg i oster, kaker og frukt, så ble jeg litt tradisjonell i valget: Jordbær og honningmelon er det friskeste du kan servere meg!


Om maten var god, så kan jeg ikke si det samme om vinen.  Husets rosado smakte dårlig og jeg var glad jeg hadde en flaske vann på bordet. Ved kjøp av et enkelt glass hadde jeg kun et valg; nemlig husets. Husets rødvin var derimot god og all drikke var rimelig i buffetrestauranten.


Under resepsjonen er det spa, med innendørs svømmehall, tyrkisk bad, boblebad og badstue. Her er også skjønnhetssalongen, hvor det tilbys blant annet fotpleie og massasjebehandlinger.

Etter lange spaserturer i Albir og Altea, nøt jeg som regel ettermiddagen og solnedgangen på terrassen utenfor baren på Albir Garden. Enten i prat med andre eller i dyp konsentrasjon med en bok.  Det var en nytelse å kunne sitte ute i mars måned, med nakne tær og lette klær. Å møte våren i Spania kan virkelig anbefales!


Siste kvelden før jeg skulle forlate Albir, kom det tåke med rød sand fra Sahara over området. Sirocco er noe lignende Calima som mange kjenner fra Kanariøyene. Jeg har skrevet om disse fenomenene tidligere og du finner det her. Den røde sanden blandet med litt regn, er aldeles forferdelig. Både for klær og for omgivelsene. På Albir Garden var de i full gang med rengjøring den formiddagen jeg forlot hotellet.  Mye ekstra arbeid for folk i området, både for private og for de som jobber med rengjøring på hotellanlegg. Alle utemøbler må rengjøres, basseng og uteplasser må spyles.

Alt i alt hadde jeg et vellykket opphold på Albir Garden Resort. 

Jeg vil anbefale dette leilighetsanlegget til alle som ikke stiller for store krav til feriebolig.

Anlegget var på charterlistene for noen år siden (mener det var Star Tour) og denne sommersesongen (ut oktober) er de tilbake hos VING. Du finner flere bilder på websiden til Albir Garden Resort. Der kan du også bestille direkte, men sammenlign først prisen med andre bookingsider!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du vil legge igjen en kommentar.
Om du velger "Anonym" som identitet; gi gjerne et lite hint om hvem du er.
Takk for besøket og velkommen tilbake!