6. juni 2015

Casa Rural - typisk spansk overnatting

Med over 45 millioner turister hvert år i Spania er det ikke rart at man finner et enormt utvalg av alle typer overnattingssteder. Fra enkle vertshus og hostaler til luksushoteller og paradorer (historiske bygninger). Spania er blant de 3 mest besøkte landene i verden og kan tilby noe for de fleste.

Casa Rural er et overnattingssted som passer for reisende som velger bort hotell/pensjonat og vil ordne seg selv.  Casa Rural betyr egentlig et hus eller en hytte på landet. På landsbygda i Spania er ikke utleie av leiligheter for turister like vanlig som f.eks. langs kysten. Derfor har enkelte huseiere bestemt seg for å leie ut sine hus i byene og bruker benevnelsen Casa Rural for å legge vekt på at det er et hus og ikke en leilighet. De kan ofte være noe enkelt utstyrt, men gir god valuta for pengene. Denne type overnatting passer godt for større reisefølge.

Under vinturen i oktober 2014 overnattet jeg i et slikt type hus i Biar; Casa Rural Els Espies.


Biar ligger ca 700 moh, i distriktet Alto (øvre) Vinalopó, ved foten av Serra de Mariola.  
Knappe 6 mil fra Alicante og knappe 10 mil fra Altea


Casa Rural Els Espies er et gammelt hus, men modernisert og godt utstyrt.


Vi ble tatt vel i mot av vertinnen Lourdes og vist rundt i det koselige huset. 
Dette er stuen i toppetasjen.




Fra denne stuen var det utgang til takterrassen.


Els Espies er det øverste bolighuset i Biar.
En fantastisk utsikt, både over byen ...


... og opp til festningen.  
Både dag og natt.


I dette huset er det smale trapper, til alle soverom,
og huset passer således ikke så godt for bevegelseshemmede.


I mellometasjen ligger de 4 soverommene og badet.
Jeg har bilde kun av soverommet som jeg hadde.
(Bilder fra de andre soverommene i link på slutten av dette innlegget.)
Og hvilket soverom jeg fikk!
Følte meg som en eventyrprinsesse som ble voktet av englene på veggen.


Dette er det største soverommet i huset (habitación principal).


Ikke bare at jeg følte meg som en eventyrprinsesse i dette rommet,
jeg hadde også et eventyrvindu med fantastisk utsikt over byen.


 Badet var kjempestort og nyrenovert, med både badekar og dusj (m/radio).


Her er huset sett fra veien opp til festningen.


I første etasje er inngangspartiet med trapp opp til 2. og 3.etasje.


Spiserommet er koselig innredet, med mange detaljer. 
God plass til 6-8 gjester rundt bordet.


 I denne etasjen ligger også et velutstyrt kjøkken.
El.komfyr m/stekeovn, micro, kjøl/frys, kaffetrakter, vannkanne m/rensefilter.
(Se flere bilder fra alle rom i huset i link på slutten av innlegget.)


 Søndag morgen tok jeg en liten fotosafari rundt huset før vi ble hentet til frokost.
Dessverre var det ikke tid til å besøke festningen, jeg måtte nøye meg en liten tur opp i bakken.


Beste utsikten var imidlertid fra takterrassen.
Et nydelig morgenlys på de gamle hustakene.


Jeg elsker disse gamle takene og skulle gjerne våknet med dette synet hver morgen.
(Men jeg ville ikke tatt vedlikeholdet...)
På dette taket er det nok taksteiner fra flere tidsepoker.


Festningen i morgenlys og veien opp til festningen fra parkeringsplassen.



Om du/dere ferierer eller er bosatt på Costa Blanca og vil ta en utflukt, anbefaler jeg dette huset i vakre Biar for overnatting. Minimum overnatting er 2 netter og da er minsteprisen for 4 personer (€35 pr person/natt vinter og €25 pr person/natt sommer), men pris for 1 natt kan diskuteres med eier.  Kontakt Lourdes på telefon +34 649 173 249.  Du finner beskrivelse, kart, bilder og priser på nettsiden (spansk) til Casa Rural Els Espies her.

Jeg bodde på Els Espies da jeg var på vintur i oktober 2014. Vinturen kan du lese om her.

I Biar feirer de "Moros y Cristianos" hvert år fra andre uken i mai. Fiestaen, som skal symbolisere den kristne gjenerobringen av Spania etter århundrer under maurisk okkupasjon, er en tradisjon som skriver seg fra 1400-tallet. Biar har mye å vise turistene; festningen, etnografisk museum, keramiske verksteder med utsalg og mye mer. Du finner mer på siden for turister her.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du vil legge igjen en kommentar.
Om du velger "Anonym" som identitet; gi gjerne et lite hint om hvem du er.
Takk for besøket og velkommen tilbake!