27. juli 2015

Spanias Manhattan

blir Benidorm på Costa Blanca kalt.

Charterturismen startet i Benidorm allerede i 1947. Det var mange begrensninger på hvor det skulle bygges ut. Derfor ble hotellene bygd i høyden, langs en smal stripe av stranda og Benidorm kalles derfor ofte for Mini-Manhattan. I denne byen finner man også et av Europas høyeste hoteller; Gran Hotel Bali med sine 52 etasjer.  I dag er Benidorms skyline regnet som en av byens viktigste attraksjoner, akkurat som Miami Beach.

Mitt første besøk i Benidorm var i 2002 og da likte jeg ikke byen i det hele tatt. I 2003 var jeg igjen på dagstur til Benidorm og den eneste plassen jeg syntes noe om var gamlebyen. I 2009 skrev jeg mitt første blogginnlegg om Benidorm og jeg kalte innlegget "Sjelløs feriefabrikk".

Etter at jeg skrev mitt første blogginnlegg om Benidorm, har det kommet nok et signalbygg i byen; skandalebygget In Tempo, som er 200 meter høyt. I 2009 skrev jeg i blogginnlegget at jeg aldri skulle tilbake til Benidorm, men må nok innrømme at jeg har vært tilbake flere ganger de to siste årene. Har også tatt mange bilder som kan resultere i flere blogginnlegg. Dette blogginnlegget skal imidlertid handle om arkitekturen. En arkitektur jeg ikke er så begeistret for.

I april var jeg på et utsiktspunkt og tok dette bildet av Benidorm.


Bildet under viser Benidorm slik byen så ut i 1965. Bildet er tatt på nesten samme sted som jeg fotograferte, bare litt lenger fra sjøen og ikke så høyt oppe i fjellsiden. Gamlebyen som stikker ut mellom de to strendene i Benidorm, vises imidlertid godt på begge bildene.


Bebyggelsen går nå lenger inn fra stranden, der det tidligere var landbruksområder. Nå ser det ut som en by av Legoklosser. Bildet er HD-redigert, for å få "Legoklossene" bedre fram.


Jeg reiser ikke til Benidorm for å studere vakker arkitektur, for jeg har aldri likt skyskrapere. Ikke alle deler mitt syn og de som liker denne arkitekturen skal få sin dose i dette blogginnlegget.

Kun en gang har jeg vært i ett av disse byggene. Da var jeg nesten på toppen på Hotel Madeira Centro. Hotellet ligger kun 200 m fra stranden, midt i sentrum på Levantesiden.


Vi hadde tenkt å tilbringe kvelden i pianobaren i 20.etasje, men den var dessverre stengt. Jeg fikk likevel tatt noen bilder av den fantastiske utsikten.


Bildene i kollasjen under er hentet fra hotellets nettside.


Hotel Madeira Centro er like ved der bussen har avgang til Albir, så jeg går ofte forbi hotellet. Bildet under ble tatt med mobilkamera like før jul i 2014.


Benidorm har skyskrapere i alle varianter. Mange inneholder hotell og mange med leiligheter for utleie. Arkitektene har boltret seg på tegnebrettet og det ser ut til at alle typer høyhus blir godkjent i denne byen. Jeg publiserer en del bilder uten tekst, så kan du som leser selv gjør opp din egen mening om byggeklossene.



Sikkert en fantastisk utsikt fra leilighetene i toppetasjen, men jeg ville ikke ha bodd der. Hadde sikkert ikke hatt økonomi til det heller! Er forresten veldig fornøyd med Casa Randi i toppetasjen på Vestnes.


På strandpromenaden løfter jeg sjelden blikket, kun for å ta bilder.



Skjermbrett?  Nei, baksiden av en boligblokk!


Her ser det ut til at de har manglet noen "klosser" for å få bygget komplett...



Dette bygget er bedre utformet. Det synes i alle fall jeg...


Nå tror jeg du synes det var nok skyskrapere! Ikke sant?

Det kommer flere innlegg fra Benidorm. Neste gang tar jeg deg med til gamlebyen. Den bydelen i Benidorm jeg senker skuldrene og får hvilepuls. Om du liker det genuine spanske, vil du like bildene jeg skal publisere da.

Hasta la vista!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du vil legge igjen en kommentar.
Om du velger "Anonym" som identitet; gi gjerne et lite hint om hvem du er.
Takk for besøket og velkommen tilbake!