2. september 2015

Reiseforsikring

Jeg har helårs reiseforsikring og føler meg trygg på mitt valg av selskap. På reise er det likevel er det enkelte ting man bør være oppmerksom på. F.eks. hvor og hvordan man oppbevarer verdisaker. 

Mitt selskap har forsikringsvilkår som sier følgende:
"Sikrede/forsikrede skal bære penger på/med seg eller låse dem inn i fastmontert safe/oppbevaringsboks i bygning eller dertil egnet låst oppbevaringssted i låst rom i bygning."
Ha dette i tankene neste gang du reiser på ferie! Man vet jo aldri når uærlige personer melder sin ankomst.

Charterselskapene reklamerer ofte med "Safe på rommet - mot betaling".  Da jeg sjekket på et leilighetshotell på Gran Canaria fikk jeg "bakoversveis". Det var safe på rommet, men jeg ble satt 20-30 år tilbake i tid når safen åpenbarte seg! En liten safe (ca 30x20 cm) sto løs i det ene garderobeskapet. Den var så lett at selv jeg, som ikke kan løfte tungt, kunne tatt den under armen.

Jeg forlangte å få oppbevare mine verdisaker i resepsjonens safe. Så der lå billetter, pass og Visakort i hele ferien. Dyre smykker får aldri være med på ferie. Kamera, mobil og lommebok m/kredittkort har jeg i min "crossover". En veske med solid reim og feste. Den lukkes med et solid glidelås i topp
og innvendig har den lommer med glidelås, bl.a. til lommebok.

Jeg ble blitt frastjålet lommeboken på Mallorca for mange år siden. En traumatisk opplevelse jeg ikke unner andre. Dengang hadde jeg en liten "crossover" med trykknapp, ikke glidelås. 

Så mine bloggvenner; sjekk at du har gyldig reiseforsikring og ta godt vare på verdisakene når du er på reise!

Har du lignende ferieminner du kunne vært foruten? Fortell! Andre kan lære av din historie.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du vil legge igjen en kommentar.
Om du velger "Anonym" som identitet; gi gjerne et lite hint om hvem du er.
Takk for besøket og velkommen tilbake!