29. august 2015

Sjarmert av Don Paco?

Kanskje noen blir sjarmert, men den Don Paco jeg traff i desember 2011 sjarmerte ikke meg så mye!
Mulig "min" Don Paco kunne omtales med heder og verdighet i sine tidlige leveår, men etter som årene har gått har slitasjen blitt synlig.

Hvem er nå denne Don Paco bloggdama skriver om? Don foran et mannsnavn betyr at denne mannen betyr noe i samfunnet. Don brukes i Spania på samme måte som Sir i England.

Hmmm... Fortell, fortell! Om Don Paco! Det var "husverten" min de 2 siste ukene i året 2011. Altså; leilighetsanlegget Don Paco i Patalavaca. Noen regner Patalavaca som en del av Arguineguin (uttales Arrginneginn), blant annet charterselskapet Ving.


Et innbydende inngangsparti møtte meg ved ankomst. Jeg var spent på leiligheten da jeg sjekket inn.
Don Paco har inngang og resepsjon i 11.etasje (toppetasjen). Resepsjonen er åpen 09-14 & 16-19, alle hverdager.



Mitt studio var på ca 40 m2 med innglasset veranda. 2 senger som hadde gode madrasser. Bra garderobeplass og godt med skap/skuffer ellers i leiligheten. OK utstyrt til 3 personer. Kjøl/frys (samme type som jeg har hjemme), kaffetrakter, micro, 2 plater keramisk topp. TV med spanske, tyske og engelske kanaler. Savnet en lenestol, men brukte sovesofaen når jeg så på TV. 3 stoler og bord ved vinduene, alt i plast.

Jeg var ikke så begeistret for de oransje veggene. Innredningen var også litt retro, som fargene.
Jeg brydde meg ikke så mye om det, for i dette klimaet er jeg ikke stort inne. Glassdørene i skapet var imidlertid løse, så måtte jeg be om hjelp.


Badet var ikke stort, men praktisk.  Innebygget glasshyller ved siden av dusjen med god oppbevaringsplass. Men jeg liker ikke dusjforheng som klistrer seg til kroppen.


Rengjøringen var helt topp! Dama (husker ikke navnet) var fra Cuba. Vi pratet litt spansk sammen og hun sang nesten hele tiden. Koselig å kunne prate med henne og det er herlig med folk som er i godt humør. Dessuten elsket hun å lage svaner av hånddukene og ullteppet på sengen. Hun hadde tidligere jobbet på luksushotell på Cuba. Herlig dame!


Jeg skrev litt lenger opp at disse leilighetene har innglasset veranda. Av 4 vinduer, kunne 3 skyves helt opp. Savnet en balkong på rommet, for selv med åpne vinduer sitter man fortsatt inne. Siden jeg bodde i 2.etasje kunne jeg følge med folkelivet på strandpromenaden og nyte utsikten når jeg satt her. Dette var frokostplassen min og noen ganger lunsjplassen. Som på bildet under hvor jeg nyter en deilig lunsj med spansk skinke, ost, oliven og klementin.


Jeg bodde på Don Paco i julen, men den eneste julepynten jeg hadde denne ferien var lys på bordet og vinduspynt.

 


Don Paco har heller ingen terrasse som kan brukes av de som bor der. Mellom inngangspartiet og taket var det en fin kaktushage. Et skilt viste at det var forbudt å gå ut på taket. Kun ansatte hadde tilgang hit. Jeg så for meg at dette kunne blitt en flott takterrasse for de som bor her.



Egentlig forstår jeg ikke hvorfor takterrassen står tom. Dette kunne jo blitt en utmerket solterrasse!


Don Paco, strandpromenaden og Playa Patalavaca sett fra fortauet ved kystveien.


Don Paco (til venstre) fotografert fra strandpromenaden. Studio i den rette blokken og 1-roms leiligheter med balkong i den terrasserte delen. De fleste leilighetene har balkong. Totalt 300 studio/leiligheter. Et stort antall leiligheter er privateide. Både spanske, tyske og norske eiere.
Er usikker på hvor mange leiligheter VING disponerer. 


Strandpromenaden foran Don Paco. Glad jeg slapp å bo i 1.etasje!


Bygningen har 2 heiser, som både var rask og fungerte bra. Inngangsdørene i 1. og 11.etasje var låst hele døgnet,så ingen kom inn i bygningen uten nøkkel. Trygghet! Her bodde jeg;  i 2.etg.  Ser du julepynten på det ene vinduet?  Det er hos meg.

Alle innvendige fellesareal bar preg av godt vedlikehold og renhold. Utvendig bærer bygningen preg av tidens tann. Don Paco sto ferdig i 1971, så bygningen er over 40 år. Leilighetene ble delvis renovert i 2007/2008, men da hadde de nok hoppet over den jeg bodde i.
 
 
Det jeg likte best med Don Paco var beliggenheten.  Kort vei til buss, utsikt til havet, nærheten til strandpromenaden og badestrand, samt "Hjerteøya" på Anfi del Mar.

Og tro det eller ei; "Nattens Dronning" likte tidlige morgener. Denne ferien skulle brukes til å lade batteriene, så jeg gikk stort sett tidlig til sengs. Enkelte kvelder veldig tidlig. Dette resulterte i at jeg våknet tidlig neste morgen. Enkelte dager veldig tidlig. Tidlige morgener satt jeg ved vindusåpningen (innglasset balkong). Sang Trygve Hoff sin sang for meg selv; "Snart gryr en dag..."

En Actimel ble inntatt mens jeg nøt havbrusen. Så fiskebåtene komme inn fra fiskefeltene og gå til havn i Arguineguin. Ved 8-tiden så jeg solen sende ut sine første stråler.  Farger himmelen rosa over Arguineguin.

Noen minutter senere bader Anfi del Mar i sol.

Noen har tatt badetøyet på og hiver seg ut i Atlanterhavet. Andre har tatt på seg joggesko.

En eldre herre ankom stranden hver morgen klokken 8. I morgenkåpe, med solstol og parasoll under armen. Samme rituale hver dag. Hang badekåpen på solstolen og svømte i 20 minutt. Deretter 20 minutt med morgengymnastikk på stranden. Så forsvant han. Solstol og parasoll ble stående. På ettermiddag kom herren tilbake. Tok plass i stolen, under parasollen. Leste avisen og så på folkelivet en stund. Før han tok et bad og deretter gikk hjem. I badekåpen, med solstol, parasoll og avis under armen. Jeg tror bestemt han nøt disse dagene.

Jeg nøt også disse dagene. Ikke minst nøt jeg morgenstundene. I stillhet. Snart gryr en dag...
 
Ved 9-tiden gikk jeg på butikken i nabobygget og kjøpte frokostbrød. Rolig start på dagen. Uten stress.  Hvilepuls. Jeg elsker å bo ved havet. Havets lyder er balsam for sjelen min. Dette passer utmerket for meg som trenger god tid før "maskineriet" er i gang. Dette er DET GODE LIV.

Patalavaca er enkelt å komme til og fra. Her går det ofte buss, både vestover og østover. Buss til Puerto Rico og Arguineguin kostet €1,45 (minstetakst) i desember 2011. Til Puerto de Mogán kostet det €1,75. 

Patalavaca er et flott utgangspunkt for fjellturer og spaserturer langs havet. Om du ikke ønsker å gå strandpromenaden (delvis ødelagt) til Arguineguin, er det fortau hele veien (langs kystveien) og stort sett flott utsikt hele veien. Fra Don Paco til Arguineguin sentrum er det 2 km.

Om du går andre veien (600-700 meter mot vest) kommer du til Anfi del Mar.  Fra Anfi del Mar går det også båt til Puerto Rico og Puerto de Mogán.


Don Paco er, og har i årevis vært, i Vings program. Jeg ferierte på Don Paco av økonomiske årsaker.
Det koster nemlig mye ekstra å bo alene og jeg må være selektiv når jeg velger. 

Om jeg vi se Don Paco igjen?  En ny "date" liksom?

Nei, jeg ble ikke SÅ sjarmert av Don Paco at jeg satser på nytt møte. Jeg satser nok på Mogán neste gang jeg skal til Gran Canaria igjen. Men om du vil bo billig, enkelt og sentralt i Patalavaca er Don Paco et godt alternativ.

Dette er oppdatering av et blogginnlegg jeg publiserte på min gamle blogg i februar 2012.



2 kommentarer:

  1. Herlig innlegg Randi, liksom som jeg føler det kanariske suset, luktene, lydene.. Men å bo på Don Paco frister ikke så veldig. Jeg vil ha terasse… blant annet.. Men hvem vet, lommeboka bestemmer jo også mye.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Anita. Du har gått forbi og kjenner området. Selv om det var deilig å bo så nært havet, savnet jeg åpen terrasse!

      Slett

Hyggelig om du vil legge igjen en kommentar.
Om du velger "Anonym" som identitet; gi gjerne et lite hint om hvem du er.
Takk for besøket og velkommen tilbake!